News image

Напълно автоматизиран супермаркет, без касиери отвори врати в Дубай, управляван от сензори и камери за наблюдение

Тази седмица в близкият изток отвори врати първият напълно автоматизиран супермаркет. Веригата Carrefour представи своята визия за бъдещето на търговията на дребно в магазин, разположен в Mall of the Emirates, Дубай.

Този тип магазин е интерпретация на идеята на Amazon, който през 2018 година стартира - Amazon Go - доставка на хранително продукти (и не само) до адрес чрез безпилотни дронове.
Магазинът на Carrefour прилича на всеки друг обикновен магазин и е пълен с всякакви продукти, но в него няма човешки служители, с които купувачите да могат да си взаимодействат или да задават въпроси.

Сред добре познатия интериор се крие сложна система, която проследява движенията на купувачите, елиминирайки нуждата от каси и позволявайки на хората сами да вземат и сканират своите продукти. Само тези, обаче, които са свалили приложението за смартфон на магазина могат да влязат и да пазаруват. Почти сто малки камери за наблюдение покриват тавана, а безброй сензори са разположени по рафтовете.

Пет минути след излизането на купувачите от магазина, те получават електронна касова бележка и потвърждение, че са платили (по електронен път) всичко, с което са излезли от магазина.

„Ето как ще изглежда бъдещето“, казва Хани Вайс, главен изпълнителен директор на Majid Al Futtaim, франчайзът, който оперира Carrefour в Близкия изток. „Вярваме, че физическите магазини ще се запазят в бъдеще, но начина на пазаруване ще се промени.“

Експерименталният магазин, наречен Carrefour City+, е последното попълнение в притеснително процъфтяващата област на автоматизацията на дребно. Големите търговци на дребно по света комбинират софтуер за машинно обучение и изкуствен интелект в опит да намалят разходите за труд, да премахнат дългите опашки и най -вече да събират (голямо количество) данни за поведението на хората при пазаруване.

Официално от Carrefour казват, че използват „данните, за да осигурим по - добро преживяване в бъдеще ... при което клиентите не трябва да мислят за следващите продукти, които искат“.

Клиентите, разбира се, трябва да дадат разрешение на Carrefour да събира лични данни и информация за специфични поведенчески модели, а в замяна от компанията обещават да не я споделя с никой.
Самата идея вече и търговците на дребно да събират лични данни и данни за навиците на хората, вече повдигна опасения за сигурността.

От друга страна има притеснения, че с автоматизирането на сектора много хора ще останат без работа.

Според Вайс човешки работници, поне в краткосрочен план, все още ще са необходими за „асистиране на клиенти“ и поддръжка на машините.

„Няма бъдеще без хора“, каза още той.